27 oktober 2006

Tidens gång, hästmys och nyhetskommentarer

Oj är det nu redan fredag igen. En vanlig fredagsreplik, men för mig känns den extra aktuell denna gång. Veckan har verkligen rusat iväg. Det känns absolut inte som det var 7 dagar sedan jag stod i Borlänge kommun och pratade om hot och våld mot förtroendevalda, vilket var det jag ägnade förra torsdagen och fredagen åt.
Nåväl, fredag är ju min hästdag. Har haft samma häst sedan i somras - han hyser en hemlig dröm om att vara knähund. Det är så mysigt att borra in näsan i pannan på honom och samtidigt klia lite på huvudet. Då står han bara alldeles stilla och njuter. Dessutom är han rolig att rida.
Två nyheter att kommentera idag (se http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1002326): Först Carl Bildts aktieinnehav i rysk energi.
Håller med min statsvetarkollegor Lauri Karvonen och Gullan Gidlund om att detta är en trovärdighetsfråga av betydligt tyngre dignitet än svarta barnflickor. Det är en mycket central politisk fråga om hur Europa ska förhålla sig till att köpa och göra sig beroende av energi från Ryssland. Självklart kan den svenske utrikesministerns aktieinnehav bidra till trovärdighetsproblem när han ska vara med och diskutera detta. Jag är lite förvånad över att han inte håller sin politiska heder högre och säljer. Fast jag inser också att här talar vi om stora pengar, och hur lätt sånt får människors omdöme att brista.
Sedan: Har ni sett den nya regeringens första utnämning av högre tjänsteman i staten?! Moderaten Per Unckel blir landshövding i Stockholm. Vilka var det som så högljutt kritiserade den förra regeringens utnämningar av partikamrater? Börjar detta trovärdigt?

Inga kommentarer: