11 oktober 2006

Norrbottenhöst och politisk moral

Varit väldigt långt norrut i några dagar - i Norrbotten närmare bestämt. Där hade hösten kommit längre än i Mellansverige, men det var fortfarande inte så kallt och björkarna var fenomenalt vackra i klargul dräkt. Jag hann träffa ett tjugotal förtroendevalda vid tre olika möten under mina två dagar i norr. Vi diskuterade hot och uppförandekoder och medier. Jag fick återigen en hel del intressant att fundera vidare över vid mitt skrivbord. Dessutom blev jag intervjuad av Radio Norrbotten. Intervjun skulle visst sändas idag på eftermiddagen. Gissar att frekvensen inte når ända till Örebro - får kolla om de har sina sändingar på webben också.
Denna morgon förundras jag, säkert tillsammans med många andra, över hur oprofessionellt tidigare journalister hanterar granskning och avslöjanden om dem själva. De båda nyutnämnda ministrarna Borelius och Stegö Chilò har själva inte dragit sig för att kritisera andra tidigare. Därför borde de inse hur ohållbart det är att komma med rent ut sagt töntiga bortförklaringar till att de valt att inte följa svenska lagar och bestämmelser. En av de frågor jag diskuterar under mitt arbete med uppförandekoder för lokalt förtroendevalda är vilket ansvar en förtroendevald har att följa regler och bestämmelser även om de varit emot dem när de beslutats. Det förefaller finnas en bred samstämmighet oberoende av parti om att så måste det fungera. Kan det månne vara en uppförandekod även för politiska företrädare i staten?

Inga kommentarer: