26 oktober 2006

Barn är prislösa!

Affären med Madonnas försök att adoptera en liten pojke från Malawi gör mig upprörd. Har ni inte följt händelserna så kan ni datera upp er genom att läsa dagens DN. Här finns en artikel som tydligt förmedlar det sjuka alltihop. /www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=583641&previousRenderType=6
Är frågan verkligen vilket pris man kan sätta på ett barn?
Verkligen inte, om ni frågar mig. Barn är prislösa - ingen kan göra anspråk på att äga dem och därmed ha rätt att sälja eller köpa. Vi avlar och föder våra barn som ett lån från framtiden. Vuxna har ansvar för att skydda, stödja och ibland vägleda dem. Vartefter de växer upp blir de mogna att leda sin egen väg. Men vi har ingen rätt att skapa eller kräva av dem vilka de ska bli eller sätta pris på deras huvuden.
Ja, jag vet - det finns många som inte tycker riktigt som jag. Och verkligheten är ganska grym i detta avseende. Men det hindrar mig inte från att bli upprörd och att hävda min egen uppfattning om saken. Läs gärna om FN:s Barnkonvention här http://www.bo.se/Adfinity.aspx?pageid=55

Inga kommentarer: