17 september 2006

Spilld mjölk, röstning och radiovalvaka

Vad gör ni idag? Själv har jag just rengjort kylskåpet. Någon av husets invånare - okänt vem - hade spillt mjölk som runnit nerför hyllorna. Värre parfymer än gammal spilld mjölk får man nog leta efter. Sen ska jag göra rent badrummet och kaninburen, innan det är dags att samla ihop tankarna och fara ner till Radio Örebros lokaler vid Vasatorget. Hela kvällen blir det siffror och siffror, glada partiföreträdare och ledsna. Fortfarande osäkert vem som får anledning att le mest.
Själv var jag och röstade direkt efter frukost. Det var mycket folk i rörelse och kö in i vallokalen. Jag träffade och småpratade med flera personer jag känner. Stämningen var god, men några hade väntat ända in i valbåset innan de slutligen bestämt sig för vilka partiers valsedlar som skulle hamna i kuverten. Jo, för så är det, beslutet handlar för många inte längre om att rösta på bara ett parti. Det blir ett parti för gult ett annat för blått och ett tredje för vitt. Den så kallade röstsplittringen har ökat för varje val under vår samtid. Det är inte alls otroligt att den blir större i detta val än den varit förrut. Jag lär säkert få anledning att återkomma till den frågan med några funderingar.
Förutom att vi kan välja olika partier, så kan vi ju också numera rösta på person. Själv kryssade jag på alla tre valsedlarna - och det är också något som alltfler väljare gör. Återstår att se hur mycket vi kryssare kommer att påverka vilka personer som blir invalda och inte. Det vet vi inget om i natt, utan först framåt mitten av veckan. Även här tror jag vi kan räkna med att se några intressanta resultat.
Det är viktigt att göra sina val och de påverkar mer än vad som känns i valbåsets ensamhet. Årets val är ovanligt svårtippat - vem kommer att vinna mest och vem blir valets verkliga förloare? I natt vet vi! Vi som ska befolka Radio Örebros valstudio är taggade för en spännande och intressant kväll. Vi kommer att göra allt vi kan för att ge lyssnarna en intressant valvaka och så bra information om vad som händer som möjligt.
Vi hörs i kväll!

Inga kommentarer: