28 september 2006

Resa förbi Karbenning

I dag har jag varit i Uppsala på tjänsteärende. Vägen hem gick via Avesta-Krylbo. Det innebar att jag fick stifta bekantskap med en ort som jag inte känt till tidigare, nämligen Karbenning. Från tåget gav den lilla orten två intryck; att den består av en ensam stationsbyggnad med ett (stängt) bibliotek i, och att det är oerhört vackert där. Nyfiken som jag är ägnade jag en stund till att ta reda på mera om orten när jag kom hem. Tänkte att det kan vara kul att dela med mig av min nyvunna kunskap: Karbenning är en liten ort i Norbergs kommun i norra Västmanland. Den har en yta på 421 kvadratkilometer och har 5946 invånare. Det innebär att det i genomsnitt bor 14 invånare per kvadratkilometer.

Så här röstade invånarna i Karbenning i valet:

Riksdagen: (v) 6,91% (s) 30,3% (mp) 4,8% (c) 16,5% (fp) 3,6% (kd) 1,8% (m) 24,9% (sd) 6,3%
Kommunen: (v) 18,3% (s) 25,5% (mp) 3,0% (c) 22,2% (fp) 5,4% (kd) 0,0% (m) 19,2% (sd) 4,8%

I riksdagsvalet var 437 Karbenningar röstberättigade, 77,1% av dem använde sin rösträtt - en minskning med 1,8% sedan valet 2002.
I kommunvalet var 445 Karbenningar röstberättigade, 75,3% av dem använde sin rösträtt - en minskning med 2,7% sedan valet 2002.

Reser du till Karbenning kan du äta kondisbuffé på Högfors station, eller besöka Wernergårdens mejeri där Birgit ystar dessertost på mjölk från egna fjällkor, bland annat bergslags blå och bergslags vit.

Den som vill veta mer om Karbenning kan besöka Karbennings Intresseförenings hemsida på http://www.karbenning.se/.

Ja, det var lite kuriosa efter en tågresa i ett höstklätt - vackert - Sverige.

Inga kommentarer: