04 september 2006

Krafttag mot brottsliga metoder i politiken

Förståsigpåarna säger att du bör vakna till något trevligt - musik till exempel. Själv har jag inte begripit det än, utan vaknar av att P1 drar igång varje morgon kl 05.55. I och för sig innebär det att det första jag hör är det behagliga malandet om sjövädret. Men precis när jag börjar bli medveten om den radiorösten byts den ut mot den brutalare verklighet som morgonekot har att rapportera om. I morse väcktes jag med andra ord av den tråkiga nyheten om att socialdemokraterna polisanmält folkpartiet för datorintrång. Att brottet verkligen begåtts har senare bekräftats från folkapartiets högsta ledning.
Jag har hört olika kommentarer om händelsen under dagen, ilskna och beklagande. Någonstans hörde jag rösten av en socialdemokrat som sa att "jaha, som de bråkade när någon på s-kansliet mejlförtalade Reinfeldt, men så var de inte ett dugg bättre själva". Jo, det går att förstå känslan bakom det. Men är det egentligen så intressant att hålla på att kasta anklagelser fram och tillbaka?
Det som hänt, tidigare med mejlen om Reinfeldt och nu med folkpartisters intrång i socialdemokraternas datornätverk, är i bägge fall lika oacceptabelt! För mig känns det mest angeläget att alla politiker, som verkligen tycker att denna typ av metoder är bortom allt försvar, tar gemensamma krafttag för att få bort dem från politiken. Detta är inte en partiskiljande uppgift - det är ett gemensamt ansvar för alla demokrater!

Inga kommentarer: