14 september 2006

När ska experter och journalister kalla sig väljare och inte?

Två dagars planeringskonferens med jobbet. Det innebär alldeles för god mat och kakor till kaffet - inte så bra, men gott! Så hade vi väldigt trevligt och sjöng till och med allsång i går kväll. Inte så vackert för åhörarna möjligen, men väldigt skoj för oss som var med. Ja, så hade vi flera viktiga diskussioner om vårt kommande arbete också så där mellan varven.
Jag tittar aldrig på morgon-tv hemma. TV:n står för långt från frukostbordet och så föredrar jag morgontidningen och radion före skärmen så dags. Men när jag är på hotell tittar jag alltid. I morse såg jag därför professor Sören Holmberg kommentera opinionsundersökningars tillförlitlighet. Så långt gott och väl, men helt plötsligt började professor Holmberg tala i termer "vi väljare". Med all respekt, men det är verkligen inte i egenskap av väljare som han står i tv och kommenterar det ena och det andra kring valet. Det blir därför väldigt fel när han gör en sådan kommentar, tycker jag. För några veckor sedan såg jag en snutt av en soffdiskussion mellan två journalister, ett statsråd och en forskare. Ämnet för diskussionen minns jag inte just nu, men däremot att såväl de bägge journalisterna som forskaren helt plötsligt började tala om sig själva som "vi väljare". Lika fel den gången. Jag hoppas i och för sig verkligen att såväl Sören Holmberg som de aktuella journalisterna och forskaren använder sin rösträtt på söndag. Men det var inte för att de har rösträtt som de befann sig i tv-rutan. Experter ska uppträda som experter och journalister som journalister och ingenting annat när det är det som är aktuellt.

Inga kommentarer: