29 augusti 2006

Är vissa yrken befolkade av idel goda människor?

Idag har jag varit i Stockholm på ett seminarium om Mediernas etik. En av de medverkande pekade på att journalisterna som yrkeskår kan ha ett problem med hur de hanterar sin etiska frågor genom att de per definition anser att de företräder det goda. På tåget hem satt jag och funderade på detta. Helt gripet ur luften känns uttalandet inte. Jag undrar om det inte finns ytterligare yrkeskårer som bär på den traditionella bilden av sig själva som per definition goda människor? Hur är det med läkarnas, sjuksköterskornas, prästernas och diakonissornas självbilder till exempel? Jag lämnar frågan fri för några dagar. Avser att återkomma i ämnet på ett eller annat sätt, när jag hunnit tänka efter lite till.
Nu ska jag dock sluta tänka djupt en stund och underhålla mig med Morden i Midsomer. Åh, vad det är härligt med engelska deckare!

Inga kommentarer: