09 augusti 2006

Att vara god kan väl inte vara en bh?


Idag har jag ägnat hela förmiddagen åt att försöka hitta en lämlig synonym till ordet god till en text om uppförandet i politiken, som jag håller på att skriva. Jag började på en av mina favoritsajter på internet www.synonymer.se. Efter ett leende över synonymerna gullig och välsmakande, fastnade jag för alternativen bra och snäll. Drog mig också till minnes att den amerikanska filosofen John Rawls använt sig av alternativet schyst i en av sina texter. Enligt synonymer.se kan schyst ersättas med ord som reko, renhårig och hederlig. Ganska passande för det sammanhang jag skriver om, även om ordet i sig av en del kanske kan uppfattas som lite väl "vardagligt".
Kom på att bildspråket kunde hjälpa mig i mitt vidare val. Tog vännen Google till hjälp. (hur klarade vi oss innan Google, jag bara undrar?) Började med att "bildgoogla" mitt ursprungliga ord god. Resultatet visade sig snabbt i ett oräknerligt antal bilder på olika gudar, vilket inte kändes så tilltalande för mig som inte tror på någon gud.
Tog nästa ord, snäll. Första bilden som dök upp var framsidan på den utmärkta boken Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn. Bra, tänkte jag, ordet snäll verkar lämpligt.
Ordet bra bjöd på en överraskning eftersom jag satt och tänkte på svenska men Google översatte till engelska. Sida efter sida med bilder på bysthållare dök upp på min datorskärm. Ni ser själva ett exempel ovan. Hm, inte precis den association jag tänkt mig förstås. Schyst däremot gav ett positivt utfall. Genast hittade jag en bild av en video med namnet Schyst, ett sätt att vara, som visar sig vara ett studiematerial om etik för tonåringar utgivet av Specialpedagogiska institutet (
www.sit.se).
Jaha, så nu sitter jag här med två alternativ kvar. Det behöver bli ett, helst innan jag går hem för idag. Snäll eller schyst - vad kan jag nu hitta på för att utnämna en segrare av dessa två finalister? Hämtar en kopp kaffe. Det brukar fungera som hjälp när problem behöver lösas. Hjälper det inte så är kaffe i alla fall gott - eller schyst men knappast snällt.

Inga kommentarer: