02 november 2006

Vaknar upp och inser att jag kanske är extremist!

Idag när jag borstade tänderna hade jag sällskap av säsongens sista husfluga. I vanliga fall tycker jag flugsurr är ett ganska irriterande ljud, men idag var det omöjligt att känna så. Sex minusgrader ute och snökaos på flera håll (dock inte en flinga i Örebro) - vad bryr sig sommarens mest uthålliga fluga om det? Den surrar omkring där i badrummet och påminner om att det kommer en sommar igen. Trevligt faktiskt.
Började annars morgonen med tidningsläsning. I Dagens samhälle upptäcker jag till min förundran att jag kanske tillhör demokratimotståndarnas skara. Förefaller i alla fall delta i aktiviteter där sådana drag finns. Jag var ju sekreterare i den statliga utredningen om hot och våld mot förtroendevalda, vars betänkande "Jakten på makten" (SOU 2006:46) nu varit ute på remiss. Dagens samhälle har läst remissvaren och citerar Pressombudsmannen (PO) som tydligen reagerar starkt på det som står i betänkandet om mediernas roll när det gäller förtroendvaldas utsatthet. Det skymtar "en extrem och anstötlig yttrandefrihets- och tryckfrihetsfientlig ideologi" under textens yta, anser PO. En enig parlamentarisk kommitté står bakom den text som PO gått i spinn på, men jag får väl erkänna att det är jag som hållit i pennan i just det kapitlet. Hmm - extermist, jag som nästan blivit bekymrad hur mesigt gråsosseliberalmitten eller nåt jag blivit med åren. Men när jag tänker efter så blev jag också för ett antal år sedan utpekad som radikalfeminist i en ledare i Svenska Dagbladet. Det var då jag publicerade en forskningsrapport om kvinnliga chefer. Mina kvinnovetenskapliga kollegor på universitetet hade i och för sig rätt kul åt den ledaren. De påstod att jag inte var den första de tänkte på när de skulle räkna upp just radikalfeminister. Men vem vet - kanske är jag ändå en ulv i fårakläder, bara att jag själv - och de som känner mig - inte riktigt fattat det än. Lovar att ta en allvarlig funderare över hur det står till. Under tiden rekommenderar jag PO att även läsa kapitel 6 i betänkandet. Där är förs ett ganska långt resonemang om demokratins procedurer, människovärde och etik.

Inga kommentarer: