11 november 2006

Religion borde vara en privasak

Svenska kyrkans ärkebiskop Wejryd har idag uppmanat utrikesminister Carl Bildt att agera kraftfullt om situationen i Mellanöstern. Utrikesministern har instämt och har faktiskt redan tidigare uttryckt sig i klarspråk om att det måste bli stopp på våldet i regionen.
Jag instämmer helt i sakfrågan, men tycker i grund och botten egentligen inte att kyrkan bör blanda sig i politik. Jo, jag vet att utrikesministern, som han säger till ekot, har rätt i att olika religiösa samfund i praktiken har viktiga informationskanaler m.m. i regionen. Problemet är att religionerna i så oerhört hög grad är del i de problem som finns. I min idealvärld tillhör religioner människors privata liv och styr inte mäktiga politiska rörelser. Och jag tänker behålla mina ideal även om jag inser realpolitikens villkor.

Inga kommentarer: