20 november 2006

En påminnelse om att vi trots allt har det väldigt bra

Idag har jag samtalat med en grupp politiskt aktiva Sydafrikaner om svensk demokrati och om utredningen om hot och våld mot förtroendevalda. Det var mycket intressant och givande. Fantastiskt att få diskutera demokrati med människor som så nära inpå sig har erfarenheter av helt andra styresleskick. Det fick mig naturligtvis att tänka på hur oerhört bra vi har det i vår del av världen, och vilken anledning vi har att vara rädda om det. Samtidigt finns det många problem och villkor i vardagen som ändå är ganska lika - det föder ett starkt hopp om möjligheten att vi kan samarbeta och stötta varandra i kampen för en bättre värld tvärs över jordklotet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

De senaste 10 åren har 1 miljon vita sydafrikaner lämnat sitt land. Är det bra det?
Jag undrar vad de tänkte om "demokratin"?

Agneta Blom sa...

Det beror på av vilken orsak de lämnat landet. Antar att det inte finns ett enhetligt svar på det. Det är långt ifrån problemfritt eller överallt ens tryggt att leva i det Sydafrikanska samhället.
Bland de politiker jag mötte fanns dock flera mycket engagerade personer som föreföll ha en äkta vilja att skapa ett bra land för Sydafrikas invånare. Kanske fanns det även en och annan som jag inte skulle ha röstat på, så nära hann jag inte lära känna alla.
Vad de tänkte skulle ta alldeles för mycket plats att återge här i bloggen. Synd att du själv är anonym, annars kanske vi kunde ta en demokratifika någon dag, så fick du veta hur jag tänker och jag hur du...