23 november 2006

Konst




Härom kvällen var jag på Länsmuseet i Linköping i samband med ett studiebesök i staden. Vi blev förevisade en utställning av nederländsk 1600-talskonst och fick då veta att bibliska och historiska motiv var "finast" medan bilder som återgav människors vardag inte var så fint alls. Jag är ingen konstkännare, men jag vet vad jag gillar och inte. Självfallet blir det då "fel" denna gång, eftersom jag föredrar vardagsskildringar före bibliska motiv. Fast på just denna utställning fastnade jag mest för stilleben. Det finns något så vilsamt över att betrakta ett stilleben. Några av dem som hängde på den aktuella uställningen var dock lite knepiga, bland frukt och glas låg döda fåglar på hög och på en tavla låg en döskalle mitt bildens fokus. Det finns verkligen konst för alla smaker. Några av tavlorna var målade av okänd konstnär. Det fick mig att fundera över vem som kan ha hållit i penseln, och vad han eller hon skulle ha tyckt om att många hundra år senare hänga på museum i en stad i norr.

Inga kommentarer: