15 april 2007

Ceremoinövningar och religionskritik

Trots den fantastiska vårsolen har jag tillbringat nästan hela helgen inomhus. Har varit på kurs och utbildat mig som officiant eller ceremoniförrättare (krångliga ord bägge, får försöka tänka ut något bättre). I går genomförde jag en hel fiktiv begravning med musik och minnestal och diktläsning. Det var lite nervöst och krävande, men väldigt nyttigt och lärorikt. Mina kurskamrater genomförde inte fullständiga begravningar som jag, men alla höll ett minnestal över en person. Så fick vi ge varandra kritik och synpunkter efterhand. Idag har några bland annat genomfört barnvälkomnandeceremonier på samma sätt. Det har varit en fantastiskt bra utbildningshelg och jag känner mig nu väl rustad för mina uppdrag både som begravningsofficiant och vigselförrättare.
När jag kom hem tog jag en runda i bloggvärlden. Här hittar ni en blogg som jag brukar läsa ibland. Bloggaren var "min" student på universitetet en gång. Jag gillar många av hans små betraktelser med glimten i ögonvrån. Idag hittar jag dock ett mer upprört och rent av ilsket inlägg om religion. Vanligtvis brukar det vara inga eller endast någon enstaka kommentar från en kompis till inläggen. Men till detta inlägg finns inte mindre än 26 kommentarer inte minst från upprörda kristna. Förundras över hur känsligt det är att föra fram religionskritik. Någon har sagt mig att religion provocerar många människor - för att inte tala om hur religiösa låter sig provoceras av kritik verkar det.
Intressant.

Inga kommentarer: