14 september 2007

PR-konsulter för mordmisstänkta

Under hur lång tid som helst nu har medierna skrivit om den försvunna Madeleine McCann. Jag har inte följt fallet mer än genom sporadisk läsning. Många konstiga turer och spekulationer förefaller det ha varit. I dag faller mina ögon på en artikel i Aftonbladet som jag först läser lite förstrött. Jag reagerar när jag kommer till där det framgår att Madeleines föräldar överväger att anlita en pr-konsult för att hantera medierna. Nyheten är hämtad från The Guardian en tidning som jag uppfattar som tämligen seriös. I The Guardian framgår också att föräldrarna tänker skaffa sig fler juridiska företrädare.
De som blir misstänkta för brott bör som allmän princip antas kunna vara oskyldiga till avgörande bevis lagts fram och rättslig dom fallit som säger motsatsen. Det är inte alls svårt att förstå att paret McCann skaffar fler advokater i den situation de nu befinner sig i. Vare sig de är skyldiga eller oskyldiga förefaller de behöva kvalificerad rättslig hjälp.
Men en pr-konsult? Jag undrar.
Fast egentligen är den viktigaste frågan i sammanhanget kanske denna:
1) Hur bör en pr-konslut förhålla sig rent yrkesetiskt till att "hantera medierna" för brottsmisstänkta?
Hela historien runt lilla Madeleines försvinnande blir i mina ögon bara märkligare och märkligare.

Inga kommentarer: