04 maj 2007

Yrkesskicklighet

Människor som är skickliga yrkesutövare imponerar alltid på mig. Då menar jag människor i alla yrken. En städare som gör det där lilla extra som får alla som befinner sig i de lokaler hon städar att känna att det är fint, likväl som en förlossningsläkare som kan rädda ett barn från syrebrist under förlossningen genom att skickligt hantera en tång.
En yrkesgrupp som jag ser ganska ofta i vardagen och som jag ständigt imponeras av är lastbils- och busschaufförer. Jag är ständigt lika förundrad över hur enkelt de ser ut när de rattar sina enorma fordon som om de satt vid ratten i en Fiat Micra. Själv har jag fullt upp med att hålla kolla på alla fyra hörnen i en medelstor Ford.
I morse när jag åkte till stallet såg jag ett exempel på denna yrkesskicklighet. En lååååång lastbil full med byggmaterial backade ner på en liten grusväg som svängde i 45 grader parallellt med stora vägen. Lugnt och säkert lotsade chauffören sitt fordon förbi ett dike och flera träd utan att välta och utan en skråma på vare sig fordon eller växtlighet.
Det är fachinerande hur lätt det svåra ser ut när någon kan det den gör!
Ha en trevlig helg!

Inga kommentarer: