03 juli 2007

Vigsel på Östersjöns Pärla

På bilden ser ni en vigselförrättare i linneklänning och gymnastikskor, på vandring 4 km till platsen för en vacker ö-vigsel.

Har tillbringat en fantastisk helg på Östersjöns Pärla - eller Gotska Sandön som det står på kartan. Kom dit i hög sjö i fredags. Väldigt många på båten var ordentligt sjösjuka, själv hade jag turen att klara mig helt oberörd. Det är magiskt att se hur höga vågor som bildas i öppet hav när man inte behöver känna oro. Det gjorde jag inte eftersom besättningen uppträdde så professionellt och båten kändes mycket sjösäker.

Vi hade tur så båten kunde gå upp på stranden och vi kom torrskodda i land. De som anlänt till ön dagen innan hade fått läktra - ta sig in till stranden med hjälp av gummiflottar - och dänkts av stora vågor när de väl kom till land. Men de berättade om sina strapatser med humor och allt hade gått väl.

På lördagen vigde jag Malin och Henrik i kretsen av ett fyrtiotal vänner och anhöriga. Trots lite mulet väder blev det en mycket fin högtid. På kvällen bjöds till en fantastiskt fin och rolig fest som inte slutade förrän framåt småtimmarna. Men då hade en lite kvällstrött vigselförrättare redan sökt upp sin kudde.

På söndagen vandrade vi i skogen och lyssnade till en underbara tystnaden innan det var dags att återvända till fastlandet igen. Åh, vilken härlig inledning på sommaren vi fick där ute på Gotska Sandön!

Det är lite "obekvämt" både att resa dit och att vara där eftersom all mat måste medföras, ingen affär finns på ön, och det bara finns torrdass och kallt vatten i duscharna. Men det är det defintivt värt, jag lovar!

För övrigt blir det nog lite si och så med bloggandet under sommaren. Ibland måste även huvudet få vila och datorn ställas undan. Låt oss nu bara hoppas på skönt sommarväder och glada dagar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Vad kul att du skriver om Gotska Sandön på din blogg. Har läst flera inlägg och exempelvis artikeln om allt går att mäta. (Intressant men svaret är nej naturligtvis. Allt är relativt och eftersom allt förändras är avståndet aldrig exakt samma.)

Jag har skrivit om brölloppet på den nya nättidningen Nyhetskanalen.se. För att komma till artikeln går man in på Gotlands kommun och väljer Kulur & Nöje.

Jag ansvarar för Gotlands redaktion som nu har kommit igång med sin del av nättidningen Nyhetskanalen.se. Jag tar tacksamt emot tips främst till lokala men också regionala nyheter.
johan.oberg@nyhetskanalen.se

Vänliga hälsningar
Johan Öberg